În dimineața aceea am decis să o dedicăm unei alte excursii de o jumătate de zi, deoarece după-amiaza am avut o vizită cu dr. Lobato pentru a vedea rezultatele culturilor. Prin urmare, în vizita noastră la San Cristóbal de las Casas, Excursie de o zi la Lacurile Montebello și în schimb am optat pentru vizitați canionul Sumidero.

chiapa

Bela era însărcinat cu rezervarea excursiei și la nouă dimineața au venit să ne ia pentru a ne duce acolo. Pentru a ajunge acolo trebuie să luați drumul spre Tuxtla Gutiérrez și, în timp ce van Am ocolit curbele, o ceață deasă acoperea totul, în așa fel încât cu greu puteai vedea ce aveam la câțiva metri distanță (probabil că coborâm și traversăm un nor mare). Cu o zi înainte, în timp ce ne plimbam San Cristobal, am întâlnit-o pe femeia anglo-hindusă pe care am întâlnit-o în autocar în drum spre San Cristóbal și ne-a explicat că în acea zi a vizitat canionul Sumidero și că era foarte cald, așa că ne-a recomandat să ne punem protecție solară. Cu toate acestea, când am ajuns acolo, era înnorat și chiar cam răcoros.

Microbuzul ne-a lăsat la Debarcaderul Cahuaré, Ne-au dat o vestă de salvare și ne-am urcat în barcă. Excursia se poate face pe cont propriu. Autobuzele pleacă din aceeași piață cu Catedrala San Cristóbal. Dezavantajul de a merge pe cont propriu este că este necesar ca oamenii care merg și fără un grup să umple o barcă, deoarece în mod normal grupurile o umple pe toate.

Canionul Sumidero este o fisură spectaculoasă a pământului care, în anumite puncte, poate atinge 1.000 de metri înălțime. În 1981, barajul Chicoasén a fost finalizat, ceea ce a determinat creșterea nivelului apelor și, prin urmare, a fost posibilă navigarea pe râu (înainte era doar un pârâu de munte). Călătoria a durat aproximativ două ore, iar ghidul a arătat formațiuni imaginare din piatră și ne-a arătat viața animală a locului: stârci, cormorani și aligatori ... sau crocodili? Ei bine, sincer nu-mi amintesc, ceea ce îmi amintesc sunt glumele pe care ghidul ne făcea să le spună: „Nu scoate brațele sau vei servi mâncare” și așa ... foarte excitat, omul.

Ceea ce nu mi-a plăcut a fost murdăria care plutea pe butoi. Din ceea ce ne-au spus, a fost murdăria pe care au târât-o ultimele ploi și că o curățau, dar am rămas întrebându-mă dacă acest lucru este întotdeauna cazul sau doar uneori.

Adevărul este că excursia merită foarte mult pentru că canionul este spectaculos, ceea ce poate nu merită atât de mult este vizitați Chiapa del Corzo, oraș în care vă duc după ce vizitați canionul. În Chiapa del Corzo poți angaja și bărci pentru a merge la canion, dar dacă ai vizitat deja canionul, adevărul este că are puțin de oferit, cel puțin în cele două ore pe care te lasă să vizitezi orașul, în afară de la fântâna mudéjar, piața principală și biserică, sau poate Chiapa del Corzo au oferit nenumărate atracții străinului, dar nu am putut să le apreciez pentru că era atât de cald încât am observat cât de deshidratant eram. Așa că ne-am dus să ne refugiem într-un bar până când au trecut cele două ore de liber arbitru pe care ni le acordaseră.

Când am urcat înapoi la San Cristóbal de las Casas, totul a revenit la normal în ultimele zile: cer înnorat și o temperatură foarte plăcută de aproximativ 16 grade. Am fost să mâncăm la un restaurant și, în timp ce eu mâncam un pește la grătar, partenerul meu a mâncat ceva tacos de pui cu chorizo. Ei bine, mai erau doar câteva ore pentru a afla rezultatul, poate că nu avea nimic grav și a doua zi putea începe să mănânce normal. Dar ah, iluzionat de mine! Când am mers la doctorul Lobato, el mi-a spus:

—Rezultatele arată că aveți o bacterie și o amibă, pentru a o rezolva, vă voi da două antibiotice pe care trebuie să le luați timp de nouă zile.
—Și ce fel de mâncare trebuie să aduc?
—Continuați dieta până când antibioticele au dispărut.

Și în acel moment mi-am dat seama că va trebui să mănânc pui la grătar până doar a doua zi după ce am ajuns acasă. Am vrut să plâng, dar am prefăcut o durere comică și i-am spus doctorului:

„Doctore, poți să crezi că ești în Mexic și că poți mânca doar pui la grătar și orez fiert?” Acest lucru ar trebui penalizat!

Cel puțin doctorul serios a râs puțin și mi-a dorit să avem o călătorie bună și am scăzut prețul vizitei cu 50%. Când am plecat de acolo, am fost la farmacie să cumpărăm antibioticele și am fost uimit să văd cât de scumpe erau. Fiecare cutie m-a costat aproximativ 40 de euro și, din moment ce trebuia să cumpăr două, acolo la un moment dat am lăsat 80 de euro bun, Din fericire, asigurarea de călătorie mi-a acoperit medicamentele și vizita.

La ieșirea din consultație, ne-am dus la o plimbare prin San Cristóbal. De data aceasta ne-am dus la piața de artizanat acoperită, care era ca cea din Piața Mănăstirii Santo Domingo, deși, nu știu dacă la oră, a fost lipsit de suflet. În fața pieței am găsit o ciocolată care vindea ciocolată și bomboane de ciocolată Chiapas. Le-am cumpărat o geantă și am stat de vorbă o vreme cu funcționarul, care era argentinian.

La întoarcerea la Bela, ne-am oprit la piață de artizanat în aer liber și am cumpărat niște suveniruri. Ceea ce se remarcă cel mai mult sunt colierele realizate cu semințe, covoarele brodate și obiectele din piele (oh și figurinele gherilelor zapatiste).

Când a ajuns acasă, Tanya era cu Jon, prietenul ei basc, care avea o poveste incredibilă. Lucrase la dezosarea cărnii într-un abator până când într-o zi a plecat vacanta in Mexic și nu s-a întors la Spania. Nu a fost fericit și a făcut pasul de a-și schimba viața. A călătorit un an în Mexic și apoi a petrecut șase luni în Cuba. Când s-a întors în Spania, a vrut să-și reorienteze viața către îngrijirea sănătății și cineva i-a spus: «Hei, aproape de Barcelona există o universitate în care intră toată lumea ”și Vic a mers să studieze Fizioterapie. În prezent, lucrează într-un spital din Franța, cu condiții excelente de muncă și își petrecea cele două luni de vacanță în Mexic.

El este unul dintre acei oameni care îți luminează existența doar printr-o discuție. Ne-au invitat să mergem la cină cu un grup de prieteni, dar mă durea foarte mult capul și în acel moment eram leșinat, așa că m-am dus la culcare.

Date de interes:
Excursie la canionul Sumidero și Chiapa del Corzo: 225 pesos de persoană (13,5 euro).
Kakao natura: strada Pedro Moreno, 2 A (lângă Biserica San Francisco).
Veți găsi mai multe informații în mini-ghidul de călătorie în sudul Mexicului. Nu rata!