Patruzeci și doi de președinte al Statelor Unite explică cum poți - și pentru sănătatea ta ar trebui - să înveți să te bucuri și tu să mănânci legume.

de: Joe Conason, 13 august 2013 | Comentarii: 0

dieta

Bill Clinton afișează cu mândrie un prânz complet vegetarian, care reprezintă mâncărurile pe care le mănâncă și le bucură în prezent.

În español l Când Bill Clinton m-a invitat la prânz în luna mai, știam că probabil nu voi mânca somn prăjit sau coaste prăjite. Fostul președinte este în prezent un vegan devotat, ceea ce înseamnă că nu consumă carne, pește sau produse lactate și a menținut un stil de viață mai sănătos de mai bine de trei ani. În ciuda faptului că ne-am imaginat că meniul nostru de prânz ar putea fi fad, acesta ar fi un preț mai mult decât rezonabil pentru o perioadă de timp singur cu un lider mondial care nu are nimic fad.

De fapt, Clinton în formă fizică, îngrijit și bine îmbrăcat, pe care am avut ocazia să-l cunosc foarte bine în cele peste două decenii în care i-am acoperit cariera, este plin de viață și carismatic. Un meniu fad? Nimic mai departe de realitate.

Când intrăm într-o cameră privată cu vedere la aglomeratul Rockefeller Center din Manhattan, sunt uimit de o gamă orbitoare de o duzină de feluri de mâncare delicioase, inclusiv: conopidă coaptă cu roșii cherry, quinoa condimentată și ierburi cu arpagic, sfeclă rasă cu vinegretă, usturoi Hummus cu Raw Bastoane de legume, salată de fasole verde în stil asiatic, o varietate de nuci prăjite, farfurii de pepene galben și căpșuni și fasole delicioasă amestecată cu ceapă în ulei de măsline extra virgin.

Sărbătoarea prânzului dă un nou sens temutului clișeu „Mănâncă-ți legumele”. Și asta este exact ceea ce își dorește Clinton, întrucât preluează epidemia de obezitate a Americii cu același angajament entuziast care a dus la președinție.

În timp ce am uitat, el zâmbește. - Arată grozav, nu-i așa? Întreabă Clinton. Arata bine. Ne-am așezat și cu mare plăcere am început să trecem bucatele. Preferatul său era quinoa; Mi-au plăcut conopida coptă și fasolea verde; și amândoi ne-au plăcut fasolea.

Calea către o dietă mai sănătoasă

La vârsta de 66 de ani, Bill Clinton călătorește și lucrează într-un ritm care epuizează angajații mai tineri cu două-trei decenii. Cu toate acestea, în ciuda faptului că se confruntă cu boli de inimă și plângeri tipice de îmbătrânire, ea a reușit să-și schimbe drastic dieta, să piardă mai mult de 30 de kilograme și să mențină greutatea. Dacă poate face toate acestea, ar putea exista speranță pentru ceilalți dintre noi baby boomers - și americani de toate vârstele - ale căror obiceiuri alimentare și de exercițiu (și cheltuieli medicale) sunt de mare îngrijorare.

Am observat pentru prima dată o schimbare a obiceiurilor alimentare ale lui Clinton când ne aflam în Cape Town, Africa de Sud, în iulie 2010. (Am parcurs cariera extraordinară post-prezidențială din 2005, intervievându-l frecvent și călătorind cu el prin Africa, Europa și Orientul Mijlociu . Est, precum și Statele Unite). Ne pregătim cu toții să începem să mâncăm o cină tentantă trimisă în camera fostului președinte de un restaurant de hotel foarte rafinat. Stând lângă el, m-am uitat la farfuria lui și nu am văzut fripturi, creveți, pește sau pui la bufet; doar câteva tăiței mein cu legume și o grămadă de broccoli.

„Asta e tot ce vei mânca?”, Am întrebat eu impulsiv.

- Așa este, a răspuns el. "Am încetat să mănânc carne, brânză, lapte, chiar și pește. Fără produse lactate." A zâmbit și și-a tras centura. "Am pierdut peste 20 de kilograme până acum și sper să ajung la 30 înainte de nunta lui Chelsea. Și acum am mult mai multă energie. Mă simt minunat". (El și-a atins greutatea ideală la timp pentru nunta fiicei sale cu Marc Mezvinsky la 31 iulie 2010).

Clinton își amintește că a luat decizia de a se schimba într-o dimineață din februarie 2010, când s-a trezit simțindu-se obosit și arătând palid. Cardiologul său l-a internat rapid la New York-Presbyterian Hospital, unde a fost supus unei intervenții chirurgicale de urgență pentru a plasa o pereche de stenturi. Una dintre venele sale s-a prăbușit, o complicație obișnuită după ce a fost supus unei intervenții chirurgicale cu patru by-pass în 2004.

Într-o conferință de presă ulterioară, își amintește Clinton, medicii ei au încercat să „liniștească publicul și să explice că nu eram la un pas de moarte, ci că era normal”. La scurt timp după aceea, a primit un e-mail „dur” de la doctorul Dean Ornish, renumitul expert în dietă și boli de inimă.

„Da, este normal”, a scris Ornish, un vechi prieten, „pentru că proștii ca tine nu mănâncă așa cum ar trebui”.

Încurajat să-și pună în aplicare decizia, Clinton a început prin recitirea Programului Dr. Revers Orean pentru inversarea bolilor de inimă, care implică un regim strict, cu conținut scăzut de grăsimi, pe bază de plante și două cărți care au fost și mai strict vegane: Prevenirea și Reverse Heart Disease, de Dr. Caldwell Esselstyn și The China Study, de biochimistul Cornell Dr. T. Colin Campbell. (Când am avut un infarct la sfârșitul lunii noiembrie 2010, Clinton mi-a trimis toate cele trei cărți.).

"Tocmai am decis că sunt o persoană cu risc ridicat și că nu mai vreau să fac prostie. Am vrut să trăiesc pentru a fi bunic", spune Clinton. „Așa că am decis să aleg dieta care credeam că îmi va maximiza șansele de supraviețuire pe termen lung”.

Treci-mi quinoa
În timp ce discutăm, Clinton se bucură de fiecare mușcătură și servește din nou quinoa și fasole. Are încă un apetit mare, dar ceea ce îi place să mănânce este evident bine pentru el.

Această schimbare de 180 de grade peste noapte - motivată nu doar de propria dorință de a trăi, ci și de obiectivele pe care și le-a stabilit pentru întemeierea sa - este un test al disciplinei sale. Îngrijorat de creșterea bolilor legate de alimente în rândul americanilor de toate vârstele, el și Fundația Clinton se angajează să promoveze stiluri de viață mai sănătoase, cu efecte semnificative asupra finanțelor naționale, calității vieții și chiar schimbărilor climatice, care sunt exacerbate de producția de carne . „Am vrut să o fac, deoarece această muncă legată de sănătate și bunăstare pe care am făcut-o este din ce în ce mai importantă pentru mine”, spune ea.

Pentru majoritatea americanilor din generația Clinton - în special pentru cei ca el care au crescut în locuri precum Arkansas, unde porc fript și somn bătut din făină de porumb domină bucătăria locală - reducerea cărnii, a peștelui și a produselor lactate reprezintă o lipsă foarte radicală. Dar Clinton s-a adaptat rapid. „Ceea ce a fost de fapt cel mai greu lucru pentru mine - mai degrabă decât să renunț la vită, curcan, pui și pește - a fost renunțarea la iaurt și brânză tare”, spune el. „Îmi plac acele lucruri, dar au făcut o mare diferență atunci când am luat decizia de a le abandona”.

Nu mai aveți poftă de fripturi, dar pâinea este un potențial obstacol. „Trebuie să controlați carbohidrații foarte prelucrați”, spune el. Când Caldwell Esselstyn a văzut o imagine cu el pe internet mâncând o brioșă la un banchet, renumitul medic i-a trimis un e-mail contondent: „Vă voi reaminti încă o dată că am tratat mulți vegani pentru boli de inimă”.

Meniul zilnic al lui Clinton
În prezent, la reședința Clinton din Chappaqua, New York, managerul Oscar Flores pregătește mese simple pentru Clinton și Hillary, care au promis că vor începe să mănânce mai sănătos după ce a încetat să călătorească în jurul lumii în calitate de secretar de stat al președintelui.

Pentru Bill Clinton, micul dejun este întotdeauna un amestec de lapte de migdale, amestecat cu fructe de pădure proaspete, praf de proteine ​​fără lactate și o bucată de gheață. Prânzul este întotdeauna o combinație de salată verde și fasole. Gustare cu nuci - „acestea sunt grăsimi sănătoase” - sau hummus cu legume crude, în timp ce cina include întotdeauna quinoa, super cerealele incaș, sau uneori un burger vegetarian.

Fostul președinte are sfaturi pentru oamenii care sunt tentați de alimentele bogate în calorii: „Puteți face un shake de conopidă pentru a înlocui piureul de cartofi și este fantastic”. Aproximativ o dată pe săptămână, mâncați o omletă organică de somon sau omega-3 pentru a menține fierul, zincul și masa musculară.

În plus față de aceste modificări dietetice, Clinton merge pe jos două-trei mile pe zi, în aer liber ori de câte ori este posibil; De asemenea, face exerciții cu greutăți și folosește o minge pentru exerciții de echilibru. Și, desigur, continuați să jucați golf, mergând întotdeauna pe traseu fără a folosi un cărucior.

Oriunde merge, Clinton găsește semne că alternativele vegetariene și vegane câștigă o acceptare din ce în ce mai mare. În timpul unei vizite recente în America de Sud, președintele peruvian și soția sa l-au invitat pe Clinton la cină. „Mi-au pregătit o masă pentru toti vegani și au mâncat la fel.” Evident, își făcuseră temele: personajul principal, își amintește Clinton, era acest „fel de mâncare incredibil de quinoa”.

Când ne terminăm prânzul sănătos, noul model este servit ca fruct pentru desert. Și oferă câteva sfaturi practice pentru persoanele care merg înainte și înapoi cu diete: pentru cineva care dorește să se schimbe, el spune: „Aș urmări tot ceea ce consum zilnic: ce, când și cât. Acesta este un lucru ușor de făcut fă, trebuie doar să o notezi. Și apoi aș analiza-o și aș alege ce să abandonez și ce să înlocuiesc ".

Dacă nu aveți voința să o faceți pentru dvs., adăugați, faceți-o pentru cei dragi. „Mulți oameni care sunt ocupați și stresați simt că mâncarea și confortul sunt recompensa lor”, spune el. Dar mai ales pentru acei oameni care, ca și el, au copii, afirmă că „cineva are responsabilitatea de a încerca să rămână cât mai sănătos posibil”.

Afundându-se în problemele care îl conduc zilnic, Clinton încheie întâlnirea noastră cu un mesaj, amintindu-mi că „felul în care mâncăm și ceea ce mâncăm” conduce nivelul nesustenabil al cheltuielilor pentru îngrijirea sănătății în America. Pentru a schimba cu adevărat condițiile care duc la obiceiuri proaste și probleme de sănătate, avertizează el, „trebuie să o cerem schimbându-ne modul de viață. Trebuie să luați decizia conștientă de a vă schimba pentru propria voastră bunăstare, pentru cea a voastră familia și cea a țării tale ".

Joe Conason este un jurnalist independent care scrie despre politică.